En annan jobbar ju mycket med "du är vad du tänker" men idag fick jag något nytt att tänka på... Lyssnade på P3 (som vanligt) när jag var ute på min lilla, men raska, morgonsväng med hunden. De talade om markandsförng och konsumtion, de hade en kvinna som jobbade med detta som gäst. Hon sa något i stil med att för föddes vi in i en vår identitet - nu skapar vi den genom konsumtion. "Du är vad du köper" Skrämmande tanke, men visst är det väl så för den stora massan. Hade faktiskt ett snack med min stora dotter (snart 19år) om det igår - hur man så lätt blir som dem man umgås med, hur maninflueras av andra att köpa vissa saker och se ut på ett visst sätt. Hittade en intressant uppsats på ämnet -Konsumtion som verktyg för identitetsskapande – En studie om individens identitet i förhållande till konsumtion, Av Therese Goldstrand & Caroline Lundh
"Vi lever idag i ett konsumtionssamhälle där samhällets medlemmar inte längre enbart ses som medborgare, utan även som konsumenter. I detta samhälle med medier som makthavare får konsumtionen allt större plats och människan kan välja att framställa sig på olika sätt. Delar köps som sätts ihop till den egna identiteten. Men hur går det till och vad påverkar människan i finnandet av den egna identiteten? Dessa frågor är intressanta och aktuella att diskutera då det är mer eller mindre sagt att människan skapar en identitet genom just konsumtion.
Begreppet identitet kan ofta uppfattas handla om vem vi är. Det finns en rad olika teorier vilka förespråkar hur skapandet går till, en sådan teori skulle kunna vara att en identitet skapas av vårt genetiska arv. En annan teori skulle kunna vara att de kulturella och sociala faktorerna i samhället har en inverkan på identitetsskapandet. Att även konsumtion har betydelse för den egna identiteten med medier i centrum är ett faktum många är eniga om inom medie- och kommunikationsvetenskapen. Detta är något vi finner vara intressant att studera med hänsyn till konsumtionens centrala roll i dagens samhälle. - - - Goffman menar att individen i sitt framträdande vill kontrollera de intryck man ger av sig själv i interaktionen med andra. Skulle det förekomma störningar eller beteenden som inte är socialt accepterade i den givna kontexten, kan förtroende som omgivningen har för individen skadas eller försvinna helt. (Goffman 2004, s. 182). - - - Förr kunde man särskiljas från andra genom yrkesval, social klass eller utbildning, vilka alla är faktorer som har med produktion att göra. Identiteten blev på så sätt definierad genom det man producerade. Idag har detta ändras och man särskiljs numera genom det man konsumerar, vilket gör att identiteten blir mer flexibel. Man kan med några enkla verktyg ändra synen och uppfattningen av sig själv som person genom att ändra sina konsumtionsvanor och det man väljer klä sig i".
Detta visar för mig, åter igen, hur viktigt det är att arbeta inneifrån och ut med sig själv - hitta ditt jag, din plats - sedan kan du hitta din stil. Det är så lätt att tro att man vet vem man är - när man egentligen tror att man är det andra ser av en...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar