söndag 10 januari 2010

Jobbahemma tips


Jag har tidigare nämnt hur jag har kunnat konstatera att jag lider av en lätt strukturbrist vad det gäller mitt hemmajobbande. Det går lite på en höft, och allt för ofta låter jag annat komma ivägen. Otal är de gångerna då jag har bestämt mig för att "nu jäklar" ska det bli annat av, och så upptäcker jag att jag återigen haft en dag med för mycket hundar-kaffe-ungar och för lite telefon-mejl-samtal-kontakt med nya folk. Men skam den som ger sig! I mon är det inte bara en ny vecka utan även starten på år 2010 eftersom ungarna börjar skolan och det blir lite lugnare här hemma. Hittade idag en artikel om just detta med att styra upp sin vardag då man jobbar hemifrån som jag tänkte att du skulle få ta del av, den kommer ifrån Soloföretagare.se
- Smarta Tips för Dig som jobbar själv...

Jobba hemifrån - tips
1. Först och främst - bli din egen chef. Det här vet du redan men bestäm dig på allvar att arbetstid är arbetstid och du måste underkasta dig det. Om du sitter på en arbetsplats utanför hemmet så tvättar du ju inte kläder och städar för att underlätta för de andra. Om din familj tycker att du kan sköta städning och tvätt för att du ändå är hemma så får du lära dem att det inte är så. Dina mål med företaget är också din chef. Allt du gör på jobbet ska svara på frågan: ”På vilket sätt hjälper det jag gör nu att nå målen?”. Att tvätta kläder hjälper inte dig att nå målet (om du inte äger en kemtvätt förstås). 
2. Organisera tiden bättre. Lär dig när du själv är piggast och när du är tröttast på dagen och gör arbetsuppgifter som passar din rytm bättre. När du är piggast gör du förstås säljsamtal och annat som kräver hela din uppmärksamhet. När du har en dip på eftermiddagen kan du jobba med att få din sajt högre placerad hos sökmotorerna eller göra rutinjobb.
3. Gå inte runt och slafsa. Klä dig som om du skulle gå på kundbesök och sitt inte och pajsa i mysbrallorna. Duscha, snygga till dig – gå till jobbet.
4. Ett bra sätt att ställa om sig från hemmapersonen till yrkespersonen är att börja dagen med en promenad – du går ut och går till jobbet helt enkel. Det kan vara så simpelt som att ta en sväng runt kvarteret och fundera över din arbetsdag. Gör samma sak på kvällen – gå ut och gå hem från jobbet.
5. Undvik privata samtal under arbetstid. Ett vanligt problem för soloföretagare är att kompisar och andra tycker att det är fritt fram att ringa och snacka bort en timme eller helt enkelt komma över utan att ringa först – för att de själva har det lite småtråkigt. Sätt gränser för vad som är arbetstid och vad som är fritid – även för din omgivning.
6. Organisera din arbetsplats inför nästa arbetsdag. Jag brukar lägga alla notislappar som jag ska ta hand om först på tangentbordet så jag inte missar dem och dessutom vet vad som är viktigt att göra direkt när jag kommer till jobbet. Lämna också arbetsplatsen i snyggt och städat skick så blir det mer välkomnande när du slår dig ner nästa dag.
7. Planera din nästa dag det sista du gör på kvällen. Svara på frågorna:
• Vad ska vara klart klockan 17 imorgon?
• Vad är viktigast att jag gör direkt?
• Vad kan jag göra imorgon för att komma ett steg närmare mina mål?
8. Skriv upp ett veckomål varje måndag morgon och ett månadsmål varje gång det kommer en ny månad. Sätt upp målen där du kan se dem så du har något att jobba för. Skriv också upp vad du får om du når målen.
9. Skaffa en aktivitet utanför hemmet om du inte redan har det. Det är viktigt att komma bort från hemmiljön och få nya intryck. Börja träna om du inte redan gör det.
10. Stäng kontoret när du är klar för dagen. Ja, det är svårt och det är inte fel att lägga ner några timmar på kvällen på jobbet ibland men se till att ha kontroll på att inte jobbet hela tiden ligger och gnager i bakhuvudet (se punkt 9). Folk pratar så mycket om utbrändhet att vi tror att vi blir utbrända bara av att jobba 10 timmar om dagen i perioder. Det är inte sant. Ibland behöver du kanske jobba ännu mer än det. Det viktiga är att du också har perioder där du får ta igen dig. Själv tränar jag styrketräning för att hålla stress på avstånd - det fungerar fantastiskt bra.
11. Gör något riktigt kul varje dag. Livet är meningslöst om det bara består av krav. Vad tycker du är kul, upplyftande och energigivande att göra – gör det en stund varje arbetsdag. 

Ett litet dilemma jag själv har är ju att jag inte har något "kontor", inte ens en jobb-hörna, inbillar mig att det skulle underlätta. Men skam den som ger sig! 2010 är ju året då vi ska lyckas med besked *ler* Lycka till säger jag till både Dig och mig själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar