tisdag 12 januari 2010

Dålig inspiration ger dig tips ;)


Har för tillfället dåligt med skrivinspiration, beror till stor del på att jag under jul-lovet har gett mig själv väldigt dåligt med "inspirations-bränsle". Har inte förkovrat mig inom något intressant område, har inte varit på något givande möte eller annat som kan ge lite inspiration. Har bara varit snö och ungar för hela slanten. Vilket iof är super nice men inget att fylla bloggen med *ler* På torsdag drar vi däremot igång vårt nya upplägg vad det gäller Nikken möten i Falkenberg, ska bli spännande att se hur det faller ut. MLM arbete handlar i huvudsak kanske om att sälja saker, utan mer om att hjälpa andra förverkliga sina drömmar. Men lite "sälj-snack" kan ju vara bra iaf. Återigen ett utdrag från ett Nyhetsbrev jag har fått, denna gång från Redaktionen.se

Sju vanliga säljmisstag
1. Du låter kunden styra för mycket under säljprocessen
Det absolut bästa sättet att att ta kontroll på säljandet är att ställa frågor till kunderna. Det är också det bästa sättet att lära dig om det du säljer passar kunderna. Att ställa kvalitetsfrågor till kunderna som avslöjar kundernas problem och önskningar gör det lättare för dig att bli kundernas egen expert och det är vad kunderna vill ha.

2. Du är inte tillräckligt förberedd
När du ringer eller besöker en möjlig kund gäller det att du har gjort läxan ordentligt. Det betyder att du måste ha så mycket relevant information om kunden och hans/hennes situation som möjligt. Det gäller förstås också att ha koll på priser, att ha med prover, att kunna visa vad andra kunder tycker om det du säljer. Du har en chans att göra ett bra intryck på kunden. Se till att göra det. Mycket kan gå snett ändå men om du är förberedd behöver du i alla fall inte känna dig dum inför dig själv för att du inte var det.

3. Du pratar för mycket
Många säljare pratar för mycket under säljpresentationer. De babblar på om deras produkter och vad de kan och om sin service och hur bra den är och så vidare i alla oändlighet. Ditt jobb som säljare är att poängtera det viktigaste och sedan låta kunden prata (genom att du ställer frågor till honom/henne).

4. Du ger kunderna information som inte är relevant
Ge inte dina kunder meningslös information som de inte är intresserade av. Det enda du ska ge kunden information om är fördelarna med det du erbjuder och hur de fördelarna fungerar så bra i deras situation.

5. Du frågar inte om du får beställningen
Om du säljer en produkt eller tjänst så måste du fråga kunden om du får beställningen, särskilt om du har investerat tid för att få reda på deras behov och vet att det du erbjuder kommer att hjälpa dem. Många nya säljer tycker att de känner sig påträngande men så länge du frågar vänligt och med självförtroende så får du respekt för att du vill ta er relation framåt.

6. Du jagar inte nya kunder
När allt går bra så "glömmer" du att leta efter nya prospects (från engelskan -kundämnen är väl ett bra svenskt ersättningsord). Du tror kanske att flödet av nya kunder bara ska fortsätta av sig själv, men faktum är att de bästa säljarna alltid jagar efter nya kunder och avsätter särskild tid för det. När det går bra att sälja är det dessutom den allra bästa tiden att leta efter nya kunder eftersom många är på hugget. Lika viktigt är att ditt flyt ger dig självförtroende och det kommer kunderna att märka.

7. Du känner inte kunden
Med "känner" menar jag förstås att det är alla säljares jobb att sätta sig in i kundernas värld och veta vad som håller dem vakna om natten, vilka mål de har och hur deras bransch ser ut. Den säljare som vet det bäst får kunderna att känna ett partnerskap i affärer snarare än något som bara är tillfälligt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar