måndag 11 januari 2010

Att tycka om sig själv


När jag skilde mig för snart åtta år sedan fann jag mig stå med tre barn på 8, 10 och 11 år, utan lägenhet, utan jobb och med en utbildning till att arbete jag inte längre trivdes med. Och det som skrämde mig mest var att jag skulle bli tvungen att vara själv med Mig, att jag skulle tvingas att se vem jag egentligen var. Jag kände spontant att jag nog inte skulle blir så överförtjust i mig. På vissa plan stämde det, vissa delar hos mig själv var inte mycket att hänga i gran medan annat var helt okej och visst var riktigt bra. Det ät inte alltid lätt att "se sig själv", för när du väl har gjort det måste du ju någon stans välja att förhålla dig till det du ser. Och därmed även välja om du ska göra något åt ditt jag, eller om du ska köra på som tidigare.

Den viktigaste och mest kärleksfulla relationen man någonsin kommer att ha är relationen med sig själv. Alla andra relationer kommer och går. Den enda person jag är tillsammans med för evigt är mig själv. Min relation till mig själv är evig. Hur är då den här relationen ? Vaknar jag varje morgon och är glad för att möta mig själv ? Är jag en person som jag tycker om att umgås med ? Tycker jag om mina egna tankar och känslor ? Skrattar jag med mig själv ? Älskar jag min kropp ? Är jag nöjd med att vara den jag är ? Är jag nöjd med det liv jag lever?

Jag valde att börja ett förändringsarbete, ett arbete mot att tycka bättre om mig själv, med att jobba med mina mindre bra sidor och vara nöjd med de goda. Nu har jag kommit en bit på väg, det finns fortfarande en del att göra men jag vet om det och jag har ganska bra koll på vad som krävs av mig för att få ordning även på dem. En dos med självinsikt skadar nog aldrig *ler*

Att hjälpa andra att utvecklas har även hjälpt mig, vilket känns bra. Att jobba med det jag gör, att hjälpa andra finns sina drömmar och vägen att nå dem, utvecklar inte bara den jag hjälper utan även mig själv. Dubbel nytta med andra ord. Inte så dumt.

Glöm aldrig att du ansvarar för ditt liv, ingen annan. 
Och om du fortsätter att göra det du alltid har gjort, kommer du att fortsätta att få det du alltid har fått.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar