måndag 16 november 2009

Vikten av att sätta tydliga mål för att nå framgång

Att sätta tydliga mål skapar en riktning i förändringen. Målet i sig underlättar även då man utvärderar förändringen, så att man inte fortsätter att jobba med något som ger ett dåligt utfall helt i onödan. Utvärdering av ditt mål behövs för att du skall kunna se om ditt arbete gav det utfall du eftersträvade. Man utvärdera för att få en djupare förståelse och tillfälle att reflektera över sina insatser och därmed få mer välgrundade beslut för framtiden. Vi återkommer senare till hur man kan gå tillväga då man utvärderar sitt arbete.

Vikten av mål kan man jämföra med att gå att handla mat utan inköpslista. Utan lista på vad du behöver går du med största sannolikhet ett varv i affären och så plockar du på dig ett gäng "säkra kort", sådant som alltid är bra att ha hemma. När du så skall laga middag nästa gång så har du bara det gamla vanliga hemma så det du slänger ihop blir något du har gjort förut. Om du har tänkt dig att göra något nytt, oavsett om det handlar om mat eller annat, så krävs det att du dels vet vad du skall göra. Du behöver veta, - vilken maträtt du vill skapa. - vilka ingredienser du behöver för att lyckas. Det samma gäller ditt förändringsarbete, oavsett vad du vill förändra.

Vet du inte vad du vill uppnå kommer du inte heller veta vad du behöver göra och då kommer du inte få det du behöver. Det finns även omfattande forskning som visar att vi anstränger oss mer när vi har satt upp mål. För att ett mål skall kunna fungera som en drivkraft i förändringen krävs det att man även har formulerat en konkret handlingsplan till målet. Vilka är då dina mål? Vad vill du uppnå med ditt arbete, oavsett om det handlar om det personella, det ekonomiska eller inom din profession. Fråga dig själv: Vad skulle jag vilja göra/ha/uppnå om allt var möjligt? Dröm stort. Begränsa dig inte. Sätt mål som verkligen motiverar dig. När du sätter dina mål är det viktigt att de ger dig motivation hela tiden. Du måste alltså vara på det klara med att de är viktiga för dig och att det ligger en belöning i att nå dem.

Ett bra mål har fyra (4) egenskaper;
 Du har själv medverkat i att sätta dem, detta ökar din motivation.
 Det är specifikt och konkret
 Det är ett lagom svårt mål att uppnå. Sätt upp mål som du nästan inte tror att du kommer att klara av. Du kan mer än du tror. Testa dina gränser.
 Se till så att du får feedback på ditt mål, både från dig själv och från andra.

Målen skall vara Specifika – ange det positiva resultat du vill uppnå Mätbara – så att de går att utvärdera Aktiva – specificera vad som skall göras Realistiska – både utmanande och realistiska Tidsbestämda – sätt ett slutdatum! (Smith och Hyrman 1994)

Börja med små, små mål. Att famla i blindo, eller att göra något som aldrig tycks ta slut eller leda till någon form av förändring, är något som få människor orkar med i det långa loppet. Är du kanske, som jag, en person som hellre styrs av visioner än mål, kan detta med mål kännas ovant och lite knöligt. Men även med en tydlig vision behöver man mål, och delmål, för att få struktur på sitt arbete. Skriv ner dem, Återkom ofta till dina mål. Skapar en fokusering och målmedvetenhet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar